سوشیال سیگنال و 7 روش بهبود سئو سایت
سوشیال سیگنال درواقع همان تعامل کاربران با پستهای شما در شبکههای اجتماعی از طریق اشتراک گذاریها، لایک کردنها و بازدیدها هستند. هر چقدر میزان این تعامل (تعداد اشتراک گذاریها، لایک کردنها و بازدیدها) بیشتر باشد هم به موتورهای جستجو و هم به دنبال کنندگان شبکههای اجتماعی شما نشان میدهد محتوایی که منتشر کردهاید، مفید و مرتبط است.
در این مقاله از سایت سامانه پیامکی رند یاب خواهید آموخت که چگونه سیگنالهای اجتماعی بر سئو وب سایت شما تاثیر میگذارند.
لایکها، اشتراک گذاریها و بازدیدها به بیشتر دیده شدن پستهای شبکههای اجتماعی شما کمک میکنند. هرچقدر پستهای شما بیشتر دیده شوند به طبع افراد بیشتری آنها را میخوانند، لایک میکنند، به اشتراک میگذارند و حتی کلیک میکنند. این موضوع برای بعضی از پستهای شبکههای اجتماعی میتواند به سرعت به میلیونها لایک، بازدید، اشتراک گذاری و کلیک تبدیل شود!
میزان تعامل یا خرید سوشیال سیگنال یک معیار کلیدی در بازاریابی شبکههای اجتماعی محسوب میشود که به شما میگوید چه سبک محتوایی بیشتر با فالوورهای شبکههای اجتماعی شما سازگار است.
موتورهای جستجو تمایل دارند تا به محتوایی رتبه بدهند و آن را تبلیغ کنند که خواننده خود را تحت تاثیر قرار بدهد و درگیر خود کند. درست است که گوگل سوشیال سیگنال را به عنوان یکی از سیگنالهای رتبه بندی رسمی در نظر نمیگیرد اما این لایکها، اشتراکگذاریها و بازدیدها به موتورهای جستجو میگویند که محتوای شما از کیفیت و ارزش بالایی برخوردار است.
نظرات درهم ریخته زیادی در مورد سیگنالهای اجتماعی و اهمیت آنها برای سئو وجود دارد. ما در این مقاله درمورد چگونگی تاثیر سیگنالهای اجتماعی بر سئو صحبت میکنیم و به این میپدازیم که چگونه میتوانیم آن را بهبود ببخشیم.
تعریف کامل سوشیال سیگنال (سیگنالهای اجتماعی)
سوشیال سیگنال برهمکنش و تعامل انسان با پستهای شبکههای اجتماعی است. بعضی از این سیگنالها عبارتند از:
- لایکها، کامنتها و اشتراک گذاریها در فیس بوک
- لایکها، ریتوییتها، کوتها(Quote) و مکالمات در توییتر
- پینها، بازدیدها و نظرات در پینترس(Pinterest)
- کانکشنها(connections)، لینکها و رفرنسها(references) در لینکدین
- فالوورها، لایکها و کامنتها در اینستاگرام
- بازدیدها، تامزآپها و کامنتها در یوتیوب
هرچقدر تعداد لایکها، اشتراک گذاریها، بازدیدها و کلیکهای یک پست اجتماعی بیشتر باشد بهطبع، بیشتر هم دیده میشود و در فید شبکههای اجتماعی شما (قابلیتی که از طریق آن میتوانید پستهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام را در وب سایت خود نمایش دهید) رتبه بالاتری دارد.
موتورهای جستجو و سوشیال سیگنال
موتورهای جستجو، سوشیال سیگنال را به عنوان شاخصی از منابع محتوای باکیفیت، ارزشمند و مفید در نظر میگیرند. این در حالی است که گوگل به طور رسمی از سیگنالهای اجتماعی به عنوان یک فاکتور رتبه بندی استفاده نمیکند و همان طور که میدانید تعداد بک لینکها، هدف کاربر از جستجو، کیفیت محتوا، بروز بودن محتوا و اعتبار دامنه از عوامل رتبه بندی هستند.
هرچه پستهای اجتماعی شما سیگنالهای اجتماعی (تعامل و بازدید) بیشتری داشته باشند، این موضوع به گوگل میگوید که محتوایی را به اشتراک میگذارید که هدف کاربر از جستجو را برآورده میکند، مرتبط، معتبر، با کیفیت و بروز است. از طرفی، اشتراک گذاریهای اجتماعی بک لینک بیشتری به محتوای شما ایجاد میکنند.
بر خلاف گوگل، موتور جستجوی بینگ سوشیال سیگنال (میزان تعامل کاربران) را به عنوان یک فاکتور رتبه بندی در نظر میگیرد. این موتور جستجو میزان تعامل کاربر، بروز بودن، کیفیت، اعتبار و مرتبط بودن محتوا را از عوامل مهم رتبه بندی میداند. ضمن تاکید بر این موضوع که چگونه لایکها، اشتراکگذاریها، بازدیدها و خرید کلیک گوگل در شبکههای اجتماعی میتوانند بر رتبه سایت شما در نتایج جستجوی بینگ تاثیر بگذارند؛ دادههای اخیر نشان میدهد که در آمریکا 36 درصد از جستجوهای دسکتاپ در بینگ انجام میشوند. رقمی که نباید نادیده گرفته شود!
سوشیال سیگنال چگونه بر سئو تاثیر میگذارد؟
درواقع سوشیال سیگنالها به موتورهای جستجو میگویند که کدام محتوا مرتبط، محبوب و قابل اعتماد است که این موضوع میتواند رتبه محتوا و صفحه موردنظر شما را در نتایج جستجوی ارگانیک (SEO) افزایش دهد. موتورهای جستجو میخواهند محتوای باکیفیتی را در اختیار مردم قرار دهند که هدف جستجوی آنها را به خوبی برآورده کند. برای انجام این کار، موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ، محتواها را بر اساس تعدادی از رنکینگ فاکتورها، از جمله میزان محبوبیت یا دیده شدن آن صفحه (URL)، رتبه بندی می کنند.
تعداد زیاد لایک، اشتراک گذاری و بازدید از یک پست اجتماعی به موتورهای جستجو اطلاع میدهد که این محتوا نیازهای کاربران آنها را برآورده میکند. این دقیقا نشان میدهد که سوشیال سیگنالها کجا و چگونه اهمیت دارند.
افزایش ترافیک وب سایت، بک لینکها و دیده شدن پستهای اجتماعی با میزان تعامل بالا، به طور غیرمستقیم بر روی سئو و رتبه بندی صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) شما تأثیر میگذارد.
در کنار تاکید بر این موضوع که میزان تعامل اجتماعی و دیده شدن تا چه حد در فاکتورهای رتبه بندی و سئو مهم هستند، به یاد داشته باشید که گوگل با توییتر شراکت دارد. این همکاری که در سال 2015 شکل گرفته است، بر جستجوی اجتماعی و اهمیت دنبال کنندگان شبکههای اجتماعی برای تقویت ارزش و ارتباط محتوا، تمرکز دارد.
به بیان ساده، هر لایک، بازدید، ریتوییت، اشتراک گذاری و کلیک روی URL، باعث افزایش دیده شدن، ایجاد بک لینک و آگاهی برای موتورهای جستجو میشود که این محتوا مرتبط، بروز، با کیفیت و مهم است و در نهایت سئو و رتبه سایت شما در نتایج جستجو را بهبود میبخشد.
7 راه برای بهبود سئو سایت
برای بهبود سئو سایت خود، 7 دستورالعملی که در ادامه گفته میشود را به خاطر بسپارید.
1. روزانه پست گذاشتن
یک کانال اجتماعی پرکار که به طور منظم بروز میشود، به مردم و موتورهای جستجو میگوید که وب سایت و شرکت شما، فعال و مطرح است. مردم از حضور شما در رسانههای اجتماعی برای کسب اطلاعات در مورد شرکت، محصولات، خدمات، مشتریان و توانایی پاسخگویی به نیازهایشان استفاده میکنند. حساب توییتری که برای مثال از ژانویه 2021 به روز نشده است، اعتماد به برند را در ذهن مخاطب القا نمیکند.
2. پست کردن محتوای مرتبط
شاید وسوسه انگیز باشد که درگیر موضوعات ترند در شبکههای اجتماعی بشوید و فکر کنید که باید درمورد هرمناسبت خاص یا تعطیلات مختلف صحبت کنید و پست بگذارید. اما این کار را نکنید! فالوورهای شبکههای اجتماعیتان به این دلیل شما را دنبال میکنند که محتوایی در مورد شرکت، صنعت و برندتان ببینند یا بخوانند. این دنبال کنندگان نمیخواهند بدانند که چگونه مناسبتی خاص را گرامی میدارید. موتورهای جستجو به دنبال پستهایی هستند که هدف کاربر از جستجو را برآورده میکنند و بازدید و اشتراکگذاری ایجاد میکنند. درنتیجه کانال اجتماعی خود را با محتوایی که هدف جستجو را برآورده نمیکند، پر نکنید.
3. پست کردن محتوای مختصر و باارزش
مردم مطالعه نمیکنند بلکه به صورت سطحی و سرسری میخوانند. بنابراین پستهای اجتماعی شما باید بتوانند در سریعترین زمان ممکن، مستقیما ارزش و مفهومی را منتقل کنند. وقتی پستهایی به این شکل مینویسید: ” سوشیال سیگنال برای سئوی سایت مهم هستند، در اینجا ۷ روش برای بهبود سیگنالهای اجتماعی شما وجود دارد” فالوورهای شما دقیقا میفهمند که از کلیک کردن روی URL در پست، چه چیزی به دست خواهند آورد.
نوشتن محتوای مختصر ارزشمند که تنها در یک جمله گنجانده شود را تمرین کنید. اگر اغلب اوقات نمیتوانید ارزش و مزیتی را در یک یا دوجمله بیان کنید، نشان میدهد که وبلاگ، مقاله یا صفحه سایت شما به بهبود نیاز دارد.
4. اجتماعی باشید
به نظرات دیگران پاسخ دهید و هنگامی که محتوای فرد دیگری را پست میکنید، تمام تلاش خود را بکنید تا نویسنده را در پست اجتماعی خود تگ کنید. همچنین محتوایی که به نظر شما مفید است و احتمالا به فالوورهای شما مربوط میشود را به اشتراک بگذارید و ریتوییت کنید.
5. پروفایل اجتماعی خود را بهینه کنید
فراموش نکنید که URL وب سایت خود را در پروفایل شبکههای اجتماعیتان قرار دهید. به یاد داشته باشید زمانی که در حال اجرای یک کمپین جدید هستید یا میخواهید بخش خاصی را در وب سایت خود برجسته کنید، این قسمت را به روز کنید. چراکه مردم همواره در شبکههای اجتماعی جستجو میکنند، بنابراین باید مطمئن شوید که URL صحیح در دسترس مخاطبهایتان است.
6. افزونههای شبکههای اجتماعی را به محتوای خود اضافه کنید
این افزونهها را اضافه کنید تا افراد بتوانند محتوای شما را در کانالهای اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. این کار به افزایش بازدید کمک میکند، به موتورهای جستجو نشان میدهد که محتوایی مرتبط و باکیفیت تولید میکنید و همچنین بک لینکهایی به وب سایت شما ایجاد میکند.
7. انسان باشید
مردم دوست دارند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. مطمئن شوید که پستها، همانطوری که شما و فالوورهایتان با یک دیگر صحبت میکنید، نوشته میشوند. برای فالوورهایتان ارتباط با شما را آسان کنید. مردم بیشتر احتمال دارد که پستهایی را به اشتراک بگذارند و روی آدرسهای اینترنتی پستهایی کلیک کنند که با آنها صحبت میکنند. فالوورهای خود را بشناسید و محتوایی که مناسب آنها باشد را منتشر کنید.
جمع بندی
در نهایت، باید مشخص کنید که چرا در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنید و بهترین استراتژی برای برندتان در هرکدام از کانالهای اجتماعی چیست؟ به فالوورهای خود محتوایی بدهید که به آنها اطلاعرسانی میکند، آموزش میدهد، شگفتزدهشان میکند و کنجکاوی آنها را تحریک میکند.
وقتی تمام این کارها را انجام میدهید، سوشیال سیگنالی که برای جلب توجه موتورهای جستجو نیاز دارید را دریافت میکنید که به شما کمک میکند در نتایج جستجو، رتبه بالاتری داشته باشید.