بدون نظر بازاریابی شبکه های اجتماعی

آموزش سوشیال سیگنال، نیاز به درکی قوی از سئو و شبکه‌های اجتماعی دارد که آن را در قالب نتایج حاصل از یک تحقیق به طور جامع آورده‌ایم. در کل، حرف‌های ضد و نقیض زیادی راجع به تاثیر اشتراک گذاری‌ها، کامنت‌ها، لایک‌ها و غیره در سئو وجود دارد. در عین حال، سوالی که در واقع در ذهن همه وجود دارد این است که آیا سوشیال سیگنال‌ها یک عامل رتبه بندی هستند؟ بحث‌های زیادی پیرامون این مسئله بوده که موافقان و مخالفان خاص خود را داشته است. حتی تحقیقاتی نیز روی آن انجام شد. با این وجود، هیچ جواب روشنی برای این موضوع وجود ندارد. اگر سوشیال سیگنال‌ها واقعا روی سئو تأثیر می‌گذارند، این اثرگذاری چگونه اتفاق می‌افتد؟

از آنجایی که ما در مجموعه سامانه پیامکی رندیاب، معتقدیم تحقیق کردن یکی از هیجان‌انگیزترین و مهم‌تر از همه ارزشمندترین مشاغل است، تحقیقات عمیقی انجام داده‌ایم تا دقیقاً به این موضوع پی ببریم. چیزی که می‌خواستیم از این تحقیق بفهمیم این بود که آیا دلیل محکمی به غیر از شواهد روایت شده برای این باور وجود دارد که شبکه‌های اجتماعی با رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو ارتباطی دارند یا خیر. برای تحقیق پیرامون این رابطه، ما به اطلاعات خیلی زیادی نیاز داشتیم، بنابراین به شما باید بگویم که ممکن است قبل از خواندن نتایج تحقیقات ما نیاز به صرف زمان و قهوه زیادی داشته باشید. اما قبل از اینکه به آموزش سوشیال سیگنال بپردازیم، ابتدا نکاتی را درمورد چگونگی انجام این تحقیق ذکر خواهیم کرد.

چگونگی انجام این تحقیق (رویکردشناسی پژوهش)

در ابتدای آموزش سوشیال سیگنال، قصد این را نداریم که شما را با بسیاری از نکات فنی مربوط به این تحقیق خسته کنیم. با این وجود، اجازه دهید تا نکات اصلی این پژوهش را به شما ارائه دهیم:

  • این تحقیق بر اساس سوشیال سیگنال حاصل از فیس بوک، پینترست و لینکدین انجام شده است. به دلیل تصمیم توییتر مبنی بر غیرفعال کردن تعداد اشتراک‌ها، نتوانستیم آن را در این تحلیل قرار دهیم.
  • ما تمام سوشیال سیگنال ناشی از تقریبا 300 هزار محتوا که از 34 هزار کلمه کلیدی رندوم حاصل شده‌اند و جایگاهی بین 1 تا 10 در نتایج گوگل داشته‌اند را مورد مطالعه قرار دادیم.
  • پژوهش حاضر همبستگی میان سوشیال سیگنال و موتور جستجوی گوگل را نشان می‌دهد. در عین حال، این همبستگی به معنای رابطه علت و معلولی نیست.

یکی از شفاف‌سازی‌های روش‌شناختی این تحقیق که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که مقدار میانگین برای مواردی که حداقل یک لایک، اشتراک یا کامنت و حداکثر 10هزار عدد داشتند، محاسبه شد.

حضور قوی در شبکه‌های اجتماعی با داشتن رتبه بهتر در نتایج گوگل مرتبط است

نکته اولی که در بحث آموزش سوشیال سیگنال باید بدانید این است که به طور میانگین، حضور در شبکه‌های اجتماعی (که شامل لایک‌ها، اشتراک گذاری‌ها و کامنت‌ها در فیس بوک، به علاوه اشتراک گذاری در لینکدین و پینترست باشد) با رتبه سایت شما ارتباط منفی دارد. این رابطه تقریبا به صورت خطی است. به طوری که برای  5 رتبه اول نتایج گوگل کاملا خطی می‌باشد. این جمله به این معنی است که در کل، هر چه شماره رتبه سایت شما کمتر باشد (یعنی، هر چه وب سایت جایگاه بالاتری داشته باشد)، احتمال اینکه میانگین حضور شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، بالاتر است. این موضوع به خوبی می‌تواند تاثیر سوشیال سیگنال بر سئو را نشان دهد.

رتبه‌های بالاتر با اشتراک گذاری‌های بالای فیس بوک، لینکدین و پینترست همگی درکنار هم مرتبط است

موضوع دومی که در آموزش سوشیال سیگنال باید به خوبی به آن توجه کنید این است که رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل ارتباط مستقیمی با تعداد اشتراک گذاری‌های پست‌های شما در فیسبوک، لینکدین و پینترست همه و همه در کنار هم دارد. این تقریباً برای تمام صفحات اجتماعی شخصی هم صدق می‌کند. اگرچه میزان خطی بودن رابطه میان آنها متفاوت است. فعالیت کلی در فیسبوک که شامل لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و کامنت‌ها است، نزدیک‌ترین همبستگی را با یک رابطه کاملا خطی دارد. ارتباط لینکدین با رتبه سایت قطعا کمتر خطی است، اگرچه روند کلی(خطی بودن) همچنان صادق است. در این میان، تنها شبکه اجتماعی متمایز، پینترست است. چراکه هیچ رابطه خطی‌ای وجود ندارد. علاوه بر این، تنها پلتفرم اجتماعی است که بیشترین تعداد اشتراک‌ها با داشتن رتبه اول در نتایج گوگل مرتبط نیست.

مقاله پیشنهادی:   افزایش ممبر ایتا با پنل خدمات ایتا
آموزش سوشیال سیگنال به زبان ساده-سامانه پیامکی رندیاب

4 رتبه برتر نتایج گوگل، به طور قابل توجهی فعالیت بیشتری در فیس بوک دارند

حتی برای فیسبوک موضوع کمی پیچیده‌تر هم هست. در مقایسه تعداد لایک‌ها، نمودار در رتبه دوم شکسته می‌شود که به غیر از این استثنا، رابطه خطی برای 5 رتبه اول صادق است و 3 رتبه برتر، همگی به طور قابل توجهی میزان فعالیت بالاتری از بقیه دارند. تعداد بیشتر اشتراک گذاری‌ها با رتبه‌های بالاتر به خصوص به شکلی واضح برای 7 رتبه اول، وابسته به هم هستند. همانند تعداد لایک‌ها، میانگین تعداد اشتراک گذاری 3 رتبه اول به طرز چشمگیری بیشتر از بقیه است (که حتی رتبه اول به طور قابل توجهی بالاتر از دو رتبه بعدی است). در تعداد کامنت‌ها برای 6 رتبه اول همچنان رابطه خطی برقرار است و به طبع این میزان برای رتبه اول به طور باورنکردنی‌ای بالاتر از تمام رتبه‌های بعدی است. در حالی که هیچ رابطه علت و معلولی قابل برداشت نیست اما به طور کلی، حضور بیشتر در فیسبوک به وضوح با رتبه بالاتر در نتایج جستجو گوگل مرتبط است. پس در آموزش سوشیال سیگنال، به هیچ عنوان از شبکه‌های اجتماعی قدرتمند مانند فیسبوک غافل نشوید.

هیچ ارتباط مستقیمی بین فعالیت در لینکدین و رتبه بندی نتایج گوگل وجود ندارد

برای لینکدین رابطه خطی چندانی وجود ندارد به جز آن ارتباطی که می توان برای رتبه‌های 6 تا 8 مشاهده کرد. چیزی که هنوز با قطعیت می توان گفت این است که میانگین میزان فعالیت رتبه اول در لینکدین بالاتر از هررتبه دیگری است. اما هنوز ادعا کردن چیزی درمورد ارتباط‌هایی فراتر از آن، دشوار است. زیرا بعد از رتبه اول، بیشترین میانگین فعالیت مربوط به رتبه دهم است. درحالی که کمترین میانگین، متعلق به رتبه هشتم نتایج گوگل است.

تعداد بالای اشتراک گذاری در پینترست، اصلا با رتبه‌های بالا در نتایج گوگل مرتبط نیست!

شاید نکته‌ای که در این آموزش سوشیال سیگنال، شما را متعجب کند این باشد که تعداد بالای اشتراک‌ها در پینترست، هیچ ارتباطی با داشتن رتبه‌ی خوب در نتایج گوگل ندارد. پینترست تنها شبکه اجتماعی است که به دو دلیل در این تحقیق متمایز است. اولین دلیل این است که به وضوح هیچ ارتباط خطی وجود ندارد(حداقل نه در راستای همان رابطه‌ای که میان میزان فعالیت در فیسبوک و رتبه سایت مشاهده کردیم). دومین دلیل این است که استثنا این بار هیچ ارتباطی میان رتبه اول و بالاترین میانگین فعالیت در پینترست وجود ندارد. به ترتیب دو تا از بالاترین میانگین فعالیت‌ها مربوط به رتبه‌های 8 و 7 است. درواقع میانگین میزان فعالیت رتبه اول، نهمین جایگاه را در بین بقیه از این نظر دارد. به این معنا نیست که شما نباید تلاش کنید تا جای ممکن در پینترست اشتراک بدست بیاورید، بلکه به احتمال زیاد این موضوع شاخص مهمی در رتبه بندی کلی نتایج جستجو نیست.

فعالیت اشتراک گذاری با رتبه سایت و طول محتوا مرتبط است

نکته‌ای که در آموزش سوشیال سیگنال بسیار حائز اهمیت است این است که تعداد اشتراک‌ها در شبکه‌های اجتماعی، همبستگی مستقیمی با رتبه سایت و طول محتوا دارد. در پژوهش قبلی که در آزمایشگاه‌های شناختی صورت گرفت، متوجه شدیم که مقالات کوتاه‌تر معمولاً با رتبه‌های بالاتر مرتبط اند. اما آیا این ارتباط میان طول یک پست با تعداد اشتراک ‌گذاری‌ها و رتبه‌بندی آن برقرار است؟ با این اطلاعات ارزشمندی که در اختیار داریم، تصمیم گرفتیم تا بررسی کنیم که آیا ارتباطی بین طول محتوا، تعداد اشتراک گذاری‌ها و رتبه بندی وجود دارد یا خیر. ما بیش از 300 هزار پست را که از 1 تا 10 هزار کلمه طول داشتند، تماما در دسته‌هایی طبقه بندی کردیم. در ادامه بر روی دو دسته‌بندی که ما از نظر ما مرتبط‌تر بودند، تاکید می کنیم.

  • محتواهایی با طول 1 تا 50 کلمه: در این بخش اساساً، محتواهای کوچک را بررسی می کنیم. ما تصمیم گرفتیم این دسته بندی را به بحث بگذاریم زیرا معمولاً اولین چیزی که هنگام صحبت در مورد شبکه‌های اجتماعی به ذهنمان می رسد محتواهای کوتاه به اشتراک گذاشته شده است.
  • محتواهایی با طول 1001 تا 5000 کلمه: این دسته را انتخاب کردیم زیرا همانطور که در تصویر زیر می بینید محتواهایی با این طول از نظر رتبه بندی “برنده” هستند.
مقاله پیشنهادی:   4 روش ایجاد کمپین های تبلیغاتی
آموزش مرحله به مرحله سوشیال سیگنال-سامانه پیامکی رندیاب

محتوای بین 1 تا 50 کلمه با داشتن فعالیت بالا در فیس بوک و رتبه اول بودن، مرتبط است

همان طوری که کمی قبل‌تر در این آموزش سوشیال سیگنال اشاره کردیم، وقتی صحبت از محتوای کوچک(micro content) می‌شود، می‌توانیم تفاوت فاحشی را بین رتبه اول نتایج با سایر جایگاه‌ها ببینیم. حتی اگر تعداد اشتراک‌گذاری‌های 9 موقعیت دیگر نتایج را باهم جمع کنیم، باز هم ممکن است تعداد لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و کامنت‌هایی که رتبه اول دارد را به دست نیاوریم.

زمانی که محتواهای طولانی را درنظر بگیریم، هیچ ارتباطی میان فعالیت در فیسبوک و رتبه بندی وجود ندارد

وقتی در آموزش سوشیال سیگنال، صحبت از پست‌های موفقی می‌شود که معمولا بر اساس تعداد کلماتشان قضاوت می‌شوند، نمیتوانیم بگوییم که برای رتبه‌های اول نتایج همان موفقیت تکرار می‌شود زمانی که پای میانگین فعالیت در فیسبوک به میان می‌آید. ما در اینجا در مورد تعداد اشتراک‌گذاری‌ها، لایک‌ها و کامنت‌های فیسبوک همگی در کنار هم صحبت می‌کنیم. با این حال، نمی توان ارتباط مستقیمی بین فعالیت در فیس بوک و رتبه بندی محتواهایی که بین 1001 تا 5000 کلمه طول دارد، پیدا کرد.

تعداد بالای اشتراک گذاری در لینکدین با داشتن رتبه اول محتواهای کوچک مرتبط است

درست است که نتوانستیم در کل نمونه‌های این پژوهش، ارتباطی قوی بین رتبه‌های برتر و فعالیت در لینکدین پیدا کنیم. اما وقتی محتواهایی با 1 تا 50 کلمه را بررسی می‌کنیم، با قطعیت می‌توانیم بگوییم که بین تعداد اشتراک‌ گذاری‌های لینکدین و جایگاه اول محتواهای خرد در نتایج گوگل همبستگی وجود دارد. درست همانند موارد قبلی، در مورد سایر جایگاه‌ها، رابطه مستقیمی وجود ندارد. در عین حال، این همبستگی با رتبه اول آنقدر قوی است که ممکن است تمایل خاصی را نشان دهد.

برای محتواهایی با طول 1001 تا 5000 کلمه به نظر می‌رسد که لینکدین طبق روال همیشگی خودش با رتبه بندی گوگل ارتباط دارد، یا بهتر است بگوییم هیچ ارتباطی ندارد. فقط با نگاهی به نمودار زیر می توانیم متوجه شویم که همبستگی قوی بین اشتراک گذاری‌های لینکدین با محتواهای متوسط و رتبه بندی آنها وجود ندارد. این خود نشان می‌دهد که برای این دسته از محتواها، تعداد اشتراک‌های لینکدین جزء مهمترین سوشیال سیگنال‌ها برای گوگل نیست.

در بررسی محتواهای خرد، تعداد اشتراک گذاری‌های پینترست با رتبه بندی ارتباطی ندارد

پینترست صرف نظر از نوع محتوا و رتبه‌هایی که آنها را بررسی می‌کنیم، همچنان به همان رفتار عجیب و غریب خود ادامه می‌دهد. همان طوری که کمی قبل‌تر در این آموزش سوشیال سیگنال به آن اشاره کردیم، رتبه اول نتایج، بیشترین میزان اشتراک گذاری را در پینترست دارد. با این حال، نمی توانیم از هیچ نوع رابطه خطی صحبت کنیم، زیرا به نظر می رسد که جایگاه‌های دیگر بیانگر این موضوع نیستند. تنها با نگاهی به نمودار زیرمی‌توانیم به خوبی متوجه شویم که “همبستگی” یا “رابطه خطی” مناسب ترین کلمات برای استفاده در این زمینه نیستند.

مقاله پیشنهادی:   سایت قرعه کشی اینستاگرام

با بررسی محتواهای طولانی، رابطه خطی بین تعداد اشتراک گذاری‌ها در پینترست و رتبه بندی مشاهده می‌شود

همانطوری که قبلا اشاره شد، به نظر می‌رسد که پینترست در مواجهه با پست‌هایی با 1001 تا 5000 کلمه استثناء است. از این جهت که این شبکه اجتماعی برای محتواهایی با طول متوسط، واضح‌ترین رابطه خطی را بین تعدا اشتراک گذاری‌ها و رتبه بندی‌ها دارد.

چند توضیح بیشتر در خصوص رویکردشناسی این تحقیق

لطفا با ما مخالفت نکنید که چرا فقط سوشیال سیگنال ناشی از 10 نتیجه برتر جستجوی ارگانیک را بررسی می‌کنیم. ما تصمیم به انجام این کار گرفتیم زیرا، صادقانه بگویم، اگر در 10 مورد برتر نتایج نباشید، شانس بسیار کمی برای کاربران وجود دارد که صفحه شما را با جستجو کردن در گوگل پیدا کنند. پس صحبت درمورد آن در این آموزش سوشیال سیگنال، بیهوده خواهد بود.  نظرات مختلفی در این مورد وجود دارد و نتایج ممکن است متفاوت باشد، اما بین بودن در صفحه اول گوگل و قرار گرفتن در صفحه دوم، یک دنیا تفاوت وجود دارد. حتی با محافظه کارانه ترین ارزیابی‌ها، تفاوت میان قرار گرفتن در صفحه اول و صفحه دوم گوگل کاملاً خیره کننده است.

درمقایسه صفحات نتایج گوگل، تحقیق سایت Optify مدعی است که صفحه اول حدود 89.69 درصد از کاربران را به دست می‌آورد، در حالی که سایت Chitika این تعداد را 91.5 درصد نشان می‌دهد. از طرفی، مطالعه سایت Moz این عدد را 52.40 درصد برآورد می‌کند که رقم بسیار پایین‌تری است. اما از آنجایی که این مطالعه به‌روزتر است، این احتمال وجود دارد که کمی دقیق‌تر باشد.

درنهایت، آموزش سوشیال سیگنال را برای بهبود سئو سایت خود جدی بگیرید

اکنون که همه اعداد و ارقام مشخص شده اند، مهم است که یک موضوع را روشن کنیم و آن هم این شعار علمی قدیمی است که همبستگی به معنای علیت نیست. در این آموزش سوشیال سیگنال، ما هرگز ادعا نکردیم که تلاش داریم ثابت کنیم که حضور بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به داشتن جایگاه‌های بالاتر در رتبه‌بندی موتورهای جستجو منجر می‌شود. ما صرفاً این موضوع را اظهار کردیم که بین این دو رابطه وجود دارد، اگرچه ماهیت دقیق احتمالاً پیچیده‌تر از آن است و حتی ممکن است برای همه شبکه‌های اجتماعی یکسان نباشد.

ما حتی از آزمایش‌هایی که روی داده‌ها انجام دادیم صرفاً به دنبال تعیین میزان قدرت یک همبستگی میان سوشیال سیگنال و رتبه بندی بودیم و نه جهت گیری به سمت یک رابطه علت و معلولی. بنابراین می‌دانیم که بین تعداد اشتراک گذاری‌ها و جایگاه سایت در لیست رتبه بندی رابطه‌ای وجود دارد، اما مطمئن نیستیم که آیا این تعداد اشتراک گذاری‌ها هستند که به موقعیت بهتری منجر می‌شوند یا بالعکس سایت‌هایی که موقعیت خوبی در نتایج دارند به طور طبیعی اشتراک بیشتری در شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. این را نیز در نظر بگیرید که فقط به این دلیل که نمی‌توانیم به طور قطع اعلام کنیم که اشتراک‌های بیشتر در یک شبکه اجتماعی به جایگاه بالاتری در فهرست رتبه‌بندی منجر می‌شود، به این معنی نیست که این اتفاق نمی‌افتد. فقط باید موارد دیگری را نیز در این نتیجه‌گیری در نظر بگیریم.

5/5 - (1 امتیاز)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *