مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل کدام است؟ از زمانی که شبکههای اجتماعی به وجود آمدند، گوگل هرگز این موضوع را اعلام یا تصدیق نکرده است که سوشیال سیگنالها جزء فاکتورهای رتبهبندی هستند. اما در حال حاضر، گوگل دیگر نمیتواند این موضوع را رد کند. زیرا دادههای زیادی از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ منتشر شده که نشان میدهد سیگنالهای اجتماعی، رتبهبندی یک سایت را در نتایج جستجو گوگل افزایش داده است. به همین دلیل، گوگل اخیرا اعلام و تأیید کرده است که از لینکهای به اشتراک گذاشته شده در فیس بوک، توییتر و سایر شبکههای اجتماعی به عنوان سیگنالهای رتبه بندی استفاده میشود.
از کجا میدانیم که در گذشته گوگل از سوشیال سیگنال به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده می کرده است؟
قبل از اینکه به معرفی مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل بپردازیم جالب است بدانید که گوگل هرگز دوست ندارد این نوع فاکتورهای رتبه بندی را بپذیرد. زیرا تمایل دارد اطلاعات مردم از الگوریتمهای رتبه بندی خود را در پایینترین سطح ممکن نگه دارد تا افراد سعی نکنند سیستم را دستکاری کنند. با این حال، خیلی از متخصصان سئو سالهاست که این الگوریتمها را میدانند.
ما از کجا این موضوع را فهمیدیم؟ ما در شرکت خود سالانه تعداد زیادی وب سایت رابررسی میکنیم و باید آنها را وارسی و تجزیه و تحلیل کنیم. گاهی با وبسایتها یا رقبایی روبرو میشدیم که رتبههای بالایی در نتایج جستجو داشتند ولی وبسایتشان از نظر سئو بهینهسازی نشده بود، محتوایشان افتضاح و سرعت سایتشان پایین بود. همچنین هیچ بک لینکی نداشتند. با این حال ممکن است بپرسید چگونه وبلاگهایشان در گوگل رتبههای خوبی داشتند؟ جواب این سوال ساده است. زمانی که به حضور آنها در شبکههای اجتماعی نگاه کردیم، پاسخ را یافتیم. به طور معمول، این سبک وب سایتها، فالوورهای زیادی با تعامل بالا دارند و به این ترتیب بدون داشتن ارزشی از نظر سئو، رتبههای خوبی در نتایج گوگل کسب میکنند. از این طریق به خوبی متوجه تاثیر سوشیال سیگنال بر سئو وب سایتها شدیم.
به طور میانگین، حضور در شبکههای اجتماعی که شامل لایکها، اشتراک گذاریها و کامنتها در فیس بوک، به علاوه اشتراک گذاری در توییتر، لینکدین و پینترست باشد با رتبه سایت در نتایج جستجو رابطه منفی دارد. به طوری که این رابطه تقریبا به صورت خطی است (و برای 5 رتبه اول کاملاً خطی است). در کل، هر چه شماره رتبه یک سایت کمتر باشد (یعنی هرچه وب سایت جایگاه بالاتری در نتایج داشته باشد)، احتمال بالاتری دارد که میانگین حضورش در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد. اما از میان تعداد زیاد شبکههای اجتماعی و شیوههای مختلف فعالیت در آنها، مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل که بیشتری تاثیر را در سئو سایت داشته باشد، کدام است؟
لیست مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل
از طریق مهندسی معکوس، میتوانیم بفهمیم که گوگل برای کدام یک از سوشیال سیگنالها ارزش بیشتری قائل است. ممکن است این موضوع برای یک متخصص دیجیتال مارکتنیگ واضح به نظر برسد، اما گوگل بنا به دلایلی، این جنبههای سوشیال سیگنال را ارجحیت می دهد. دلیل اصلی این ارجحیت این است که بسیار شبیه به چگونگی ارزش گذاری گوگل برای استراتژیهای سئو است. در ادامه به معرفی مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل و سئو سایت میپردازیم.
1. به اشتراک گذاشتن لینک
لینکهای به اشتراک گذاشته شده در شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل است. وقتی لینکی را در شبکههای اجتماعی خود پست می کنید و این لینک بین کاربران زیادی به اشتراک گذاشته میشود، بسیار شبیه به این است که فردی به وب سایت شما بک لینک میدهد تا اعتباری را به شما منتقل کند یا نشان دهد که به محتوای شما لینک داده است. برای مثال، یک شرکت توانست بیش از 130 هزار اشتراک فیسبوک را برای لینکی که به یکی از صفحات سایتش داده بود، بدست آورد. همین مسئله باعث شد تا به سرعت رتبه بالایی را در کلمات کلیدی رقابتی کسب کند. تا زمان نوشتن این مقاله، هنوز هم در رتبه 1 قرار دارد و نمونه واقعا خوبی از یک استراتژی عالی تولید محتوا و تبلیغات است.
در سال 2014، ما این طور تصور میکردیم که اشتراک گذاریهای فیسبوک، سیگنالهای رتبهبندی خوبی هستند. به همین دلیل سایر افراد را نصیحت میکردیم که اشتراک گذاریهای فیسبوک به رتبه بندی سایت شما کمک میکند. چیزی که در آن زمان ما نتوانستیم بفهمیم این بود که موضوع اصلا مربوط به اشتراک گذاریهای فیسبوک نبود. در حقیقت، مسئله در مورد لینکهایی بود که میتوانست درنتیجه اشتراک گذاریهای فیسبوک ایجاد شود!
2. تعداد مخاطبان یا فالوورهای شما
یکی دیگر از مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل، تعداد مخاطبان یا فالوورهای شما است. درست است که این نکته بسیار بدیهی است ولی به هر حال به آن اشاره خواهیم کرد. هرچه فالورهای بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری لینکها و محتواهایی که به اشتراک میگذارید را میبینند. این تعداد زیاد مخاطب، یک فاکتور رتبه بندی مهم برای گوگل است زیرا به گوگل نشان می دهد که مردم برند شما را می شناسند و دوست دارند. این موضوع به برند شما اعتبار بیشتری میبخشد و به گوگل این پیغام را میرساند که مخاطبان شما محتوایی را که به اشتراک میگذارید دوست دارند یا نه که بر اساس میزان تعاملشان با آن محتوا مشخص میشود.
3. تعداد افرادی که کسب وکار شما را تگ(tag) یا منشن(mention) میکنند
زمانی که به مشتریانم که درباره سئو چیز زیادی نمیدانند توضیح میدهم که گوگل چگونه کار میکند، به آنها میگویم که گوگل تنها یک رقابت بزرگ محبوبیت است. به طوری که هر چه محبوبتر باشید، گوگل رتبهبندی سایت شما را بالاتر میبرد. دقیقا همین مسئله در مورد سوشیال سیگنالها نیز صدق میکند. هرچه افراد بیشتری کسب و کار شما را در پست ها یا کامنتها منشن یا تگ کنند، در نظر گوگل محبوبتر میشوید و رتبه سایت شما را بالاتر میبرد. به همین دلیل، تعداد دفعاتی که یک کسب وکار توسط کاربران مختلف، تگ یا منشن میشود جز مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل محسوب میشود.
آینده سوشیال سیگنال
حال که با 3 تا از مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل آشنا شدیم، بیایید باهم این موضوع را بررسی کنیم که در آینده، سیگنالهای اجتماعی تا چه حد در سئو یک سایت تاثیرگذار اند؟ در سالهای آینده، شرکتهایی که در رتبههای رقابتی نقشی را بازی میکنند درحالی که برای شبکههای اجتماعیشان استراتژی قویای ندارند، در غبار شرکتهایی که استراتژی اصولیای دارند محو میشوند. سیگنالهای اجتماعی از نظر اهمیت کلی، دارند به یک همبستگی جدیدی با الگوریتمهای رتبه بندی گوگل تبدیل میشوند. درحالی که من معتقد نیستم که ارزش لینکها به عنوان یک عامل رتبه بندی به طور کامل محو شود، بلکه باور دارم که تأثیرهای غیرمستقیم و مستقیم سوشیال سیگنالها به عنوان یک عنصر باارزش رتبه بندی در نهایت از لینکها پیشی خواهد گرفت. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.
جهان روز به روز اجتماعیتر میشود. کودکان امروزی، مشتریان آیندهی کسب وکار ما هستند که ارتباطات خود را در شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، تیک تاک و غیره افزایش دادهاند. همان طوری که سن این نسل افزایش مییابد، بسیاری از مشتریان زمان بیشتری را در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی سپری میکنند. این دسته از مشتریان تمایل دارند که با برند مورد علاقهشان در شبکههای اجتماعی تعامل داشته باشند که احتمالا باعث افزایش اهمیت سوشیال سیگنال میشود.
افراد تمایل دارند که به سایتهایی که دوستانشان معرفی میکنند، اعتماد کنند تا سایتهایی که گوگل پیشنهاد میدهد. وبسایتهایی که از حضوری قوی در رسانههای اجتماعی بهره میبرند، به راحتی قابل اشتراکگذاری و در دسترس هستند. همین موضوع، فرآیند توصیه به دیگران را آسانتر میکند. از طرفی، موتورهای جستجو ممکن است این اشتراک گذاریها را به عنوان “توصیه کاربران به یک دیگر” بررسی و اعتبار و رتبه بندی آن سایتها را تقویت کنند.
وبسایتهایی که حضوری قوی در شبکههای اجتماعی دارند، نرخ تبدیل کاربر به مشتری و وفاداری به برند را افزایش دادهاند. این مسئله منجر به فروش بالاتر، تبلیغات دهان به دهان زیادتر و آگاهی بیشتر از برند میشود که همگی باعث افزایش نرخ بازدید از سایت و ایجاد بک لینک میشود.
چگونه سوشیال سیگنال را افزایش دهیم؟
اکنون که مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل را شناختیم، این سوال پیش میآید که چه راههایی وجود دارد که میتوان از طریق آنها سیگنالهای اجتماعی خود را تقویت کرد؟ بیایید باهم چند تا از ساده ترین راهها را بررسی کنیم.
1. به وب سات خود لینک دهید
مطمئن شوید که در بخش پروفایل به وب سایت خود لینک دادهاید. حتی اگر این لینکها نوفالو باشند و اعتباری را منتقل نکنند اما باز هم ممکن است تعدادی بازدید مستقیم را دریافت کنید. چه مردم پروفایل شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کرده باشند و چه از طریق خود شبکههای اجتماعی.
2. از عنوانهای قابل کلیک استفاده کنید
عنوانهای قابل کلیک تولید کنید. صرف نظر از اینکه طعمه کلیکی را دوست داشته باشید یا نه، این نوع عنوانها می توانند در جلب توجه کاربران و افزایش کلیک بسیار مفید باشند. فقط مطمئن شوید که از قوانین و مقررات شبکههای اجتماعی که در آن پست میگذارید، پیروی میکنید. زیرا بسیاری از آنها اقدامات سختگیرانهای را عیله شیوههای کلیک فریبنده شروع کردهاند (که باید از آن روشها جداً دوری کنید).
این نکته بسیار مهم است که وقتی کاربر وارد یکی از صفحات سایت شما میشود، محتوایی که به اشتراک گذاشته اید واقعا جذاب باشد. در غیر این صورت، کابر صفحه موردنظر را به سرعت ترک میکند که این عمل می تواند به برنامه سئو شما، کلی آسیب برساند.
3. از کال تو اکشن(call to action) استفاده کنید
از کال تو اکشنها برای افزایش میزان مشارکت استفاده کنید. صرفاً درخواست از مخاطبان برای لایک کردن، اشتراک گذاری و کامنت گذاشتن میتواند به طور چشمگیری میزان تعامل را بهبود ببخشد.
4. از افزونههای اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی استفاده کنید
از افزونههای مناسب برای به اشتراک گذاشتن آسانتر مقالات خود استفاده کنید. اگر از وردپرس استفاده میکنید، تعداد زیادی افزونه مناسب اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی را خواهید یافت که میتوانید در وبلاگ خود برای افزودن لینک در بسیاری از پلتفرمهای اجتماعی رایج استفاده کنید. این افزنهها به کاربران به این امکان را میدهند تا مستقیماً بخشی از محتوای شما را در پلتفرمهای مختلف به اشتراک بگذارند.
5. تنها، بهترین محتواهای خود را منتشر کنید
فقط عالیترین محتواهای خود را به اشتراک بگذارید. این موضوع ممکن است کمی غیر منطقی به نظر برسد، زیرا شما برای تمام محتواهای خود به ترافیک نیاز دارید. با این حال، اینکه بهترین محتوای خود را به اشتراک بگذارید به شما کمک می کند تا در شبکههای اجتماعی، بیشتر مورد توجه مشتریان جدید قرار بگیرید.
برای مثال، فیسبوک محتوای پستهایی که تعامل بالاتری دارند را بیشتر تبلیغ میکند تا پیجهایی با تعامل کمتر. بنابراین با پست کردن بهترین محتواهایتان میتوانید مطمئن شوید تمام پستهای شما نرخ تعامل فوق العادهای دارند که به محتواهای شما این امکان را میدهد تا به افراد بسیار بیشتری نشان داده بشود.
در نهایت، تاثیر مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل را جدی بگیرید!
در حالی که سوشیال سیگنال ممکن است لزوماً تأثیر مستقیمی بر سایر موتورهای جستجو نداشته باشد اما میتواند پیدا کردن محتواهای شما و لینک دادن به آنها را برای دیگران آسانتر کند. از طرفی میتوانید تعدادی ترافیک مستقیم از پروفایلهای شبکههای اجتماعی خود دریافت کنید. این مزیتهای اضافی باعث میشوند که تمرکز بر شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از عناصر استراتژیهای سئو و دیجیتال مارکتینگ شما، ارزشمند باشد. پس هرچه بیشتر تاثیر مهمترین سوشیال سیگنالها برای گوگل را جدی بگیرید، سریعتر از فعالیتهای سئوی خود نتیجه خواهید گرفت. اگر در بهینه کردن پروفایل شبکههای اجتماعی خود یا تولید محتوای جذاب که باعث افزایش سوشیال سیگنال شما بشود به کمک نیاز دارید، کافی است که با مشاورین سامانه پیامکی رندیاب تماس بگیرید.